7 december 2013

ZUINIG MET WATER


Onze kinderen zijn smerig. Niet gewoon vies, maar doortrokken van gorigheid.  
Je krijgt het er bijna niet vanaf. Het is zoals een in een olievat gevallen monteur, een soldaat na een dagje stormbaan in de regen. 
Het is me zelf nooit opgevallen, maar het moet wel, want ze staan uren onder de douche. 
En dat terwijl iedereen het heeft over een douche van 5 minuten. Ik lees het in een blaadje van WML en bij bespaartips. Je kunt besparen als je in plaats van 5 minuten, maar 4 minuten doucht per dag. Heel veel liters water per jaar. Duizenden.
Maar bij ons is een half uur al snel. Meestal douchen ze veel langer en vaak een uur. Dus wat zouden we ons wel niet kunnen besparen en dus het milieu? Honderdduizenden liters? 
Eerlijk gezegd vind ik 5 minuten douchen ook erg kort. Sta je er net onder, moet je je haar wassen, snel douchegel, wassen en..... stop....
Nee, zo gaat het bij mij ook niet hoor. Ik sta eronder. Begin met mijn haar te wassen en dat twee keer vanwege de mousse en de haarlak die erin zit en er zeker weer uit moet zijn. En dan moet er nog cremespoeling in, want mijn haar moet wel herstellen van de hitte van de fohn. Dan gebruik ik wekelijks nog een peeling of een masker voor mijn gezicht (vandaar mijn jeugdige look). Een masker moet echt een paar minuten intrekken. Dan moet ik nog aan de slag met een scheermesje, want het is niet zo dat ik haarloze benen - en de rest - van mezelf heb. Dat zou makkelijk zijn. Ik doe wel mijn best om zo weinig mogelijk water te verspillen, want ik zet de straal op minimaal als ik er niet direct onder sta. Maar dat alles in 5 minuten? Nee, dat kan niemand. En ook niet in 10 of 15 minuten. Ik doe er zeker .... toch ook wel.... drie kwartier over...
Het zal wel komen omdat de bespaartips door mannen bedacht zijn. Mannen met geen of weinig haar op hun hoofd en de rest laten voor wat het is....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten